هدف کلی درس :

دانش آموزان ناهمواریهای ایران را بشناسند.

اهداف رفتاری :

1-   بدانند به پستی ها و بلندی های روی مین ناهمواری می گویند.

2-   رشته کوه را تعریف کنند .

3-   قسمتهای مختلف کوه را نام ببرند .

4-   در نقشه ایران معنی رنگها را تشخیص بدهند.

5-   دشتهای ایران رانام ببرند ومحدوده جغرافیایی آن رادرنقشه نشان دهند

6-   رشته کوه های ایران را نام ببرند

7-   بلندترین قله ایران را درنقشه مشخص کرده ونام ببرند

8-   قله های بلند رشته کوه زاگرس را نام ببرند

9-   جهت رشته کوههای ایرانرا در نقشه ایران مشخص کنند

10-     بدانند که سرزمینهای پست و کوه پایه ها برای زندگی مناسبتر است.

 

اهداف مهارتی :

1-   بتوانند با گل یک قله بسازند .

2-   نقاشی یک رشته کوه را بکشند .

3-   نقشه ناهمواریهای ایران  را رنگ کنند .

4-   جهتهای رشته کوه های ایران را روی نقشه مشخص کنند.

5-   روی نقشه قله های بلند را مشخص کنند.

6-قله های بلند اطراف روستای خودرا بشناسند

اهداف نگرشی :

1-   نظافت کوه و محیط زیست را رعایت کنند.

2-   زباله ها را در کوه و دشت نریزند .

3-   به کوهنوردی و گردش در کوه علاقه مند شوند.

وسایل مورد نیاز:

گِِل ، نقشه ایران ، تهیه فعالیتها و کپی به تعداد دانش آموزان ، رنگ گواش .

 

 

ورود به کلاس :

معلم : بچه ها سلام حالتان خوب است؟ . بچه ها: بله

بچه ها اینطور که می بینم همه حاضر هستید و کسی غائب نیست خوب الحمدالله که همگی سالم و خوب و سرحال هستید .

معلم : بچه ها حالا چه درسی داریم؟ : بچه ها : جغرافیا

معلم :درس جلسه قبل راخوب یاد گرفته اید که ازشما چند سوال بپرسم .؟بچه ها :بله

ارزشیابی تشخیصی :

فعالیتهای معلم : فعالیتهای دانش آموزان

-        با استفاده از آزمون قلم کاغذ جهتهای اصلی و فرعی را دانش آموزان روی برگه ها مشخص نمایند .

-        معلم : مهدی بیا پای تخته و جهت های اصلی کلاس را مشخص کن و چگونگی تشخیص آن را توضیح بده .

-        معلم : محمد بین جهت شمال و غرب چه جهتی قرار دارد ؟ محمد: شمال غربی ، معلم : آفرین پسر خوب

-        معلم یونس بین جهت غرب و جنوب چه جهتی قرار دارد؟ یونس : جنوب غربی ، معلم آفرین درست است .

-        معلم : فریده خورشید از کدام جهت طلوع می کند ؟ فریده: جهت شرق خوب است آفرین.

-        معلم : آرزو ببین جهت شرق و شمال چه جهتی قرار دارد؟ آرزو : جهت شمال شرقی ، خیلی خوب بود آفرین.

-        معلم : هایده وسایل یادگیری جغرافیا را نام ببرید؟ هایده ، نقشه ، کره ، وکتاب جغرافیا ـ رایانه و عکس .

 

ارائه درس جدید:

معلم : خوب آفرین بچه ها معلومه که مطالب درس های قبلی را به خوبی یاد گرفت اید  بچه ها دوست دارید که امروز درس جدید  را شروع کنیم؟

بچه ها : بله

 بله معلومه درس پنجم  درس ناهمواری های ایران نام درس جدید امروز است

معلم: بچه ها وسایلی را که قبلاً به شما گفته بودم تهیه نمایید تهیه کرده اید؟

بچه ها : بله ما همه گل ها را آورده ایم

گروه بندی

معلم: خوب بچه ها حالا که وسایل را آماده کرده آید گروه بندی راشروع

 می کنیم

هر کدام از شما از کیسه گروه بندی یک مهره را بردارید مهره ]ای هم رنگ روی یک میز که یک رنگ مورد نظر را داردبنشینید

(چینش میزها به صورت نعلی وقتی بچه ها روی میزهای خود نشستند)

فعایت شماره یک در ارائه درس جدید

معلم: بچه ها با گل های که آورده اید هر نفر برای خود در گروه شکل یک کوه را درست کنند

 

معلم : هرکدام بالاترین نقطه کوه خود را با استفاده از رنگ گواش سفید کنید وسط کوه را قهوه ای کنید و پس پایین کوه را سبز کنید.

معلم: بچه ها به بالترین قسمت که سفید رنگ است می دایند چه می گویند.

معلم بچه ها حالا قسمت قهوه ای رنگ را نگاه کنید به چه شکلی شبیه است ؟ خوب نگاه کنید می بینیند که مثل دامن است به همین علت به آن دامنه کوه می گویند.

معلم: بچه ها قسمت سبز رنگ کوه شما روی ان ایستاده پای کوه است که به آن کوه پایه می گویند.

معلم : با توجه به مطالبی که گفته شد:

 به بلندترین نقطه کوه چه می گویند؟

به سرازیری تند کوه چه می گویند؟

به زمین های پای کوه چه می گویند؟

 

 

دانش آموزان: هر نفر شکل یک کوه را با استفاده از گل ها دست کنند

 

 

دانش آموزان پس از انجام رنگ آمیزی کوه ها را در کنار هم قرار دهند.

دانش آموزان : قله

 

 

 

 

 

 

 

 

بچه ها : قله می گویند

بچه ها دامنه کوه می گویند

بچه ها با راهنمایی معلم کوه پایه

 

معلم : بچه ها کوه ها خو را که کنار هم قرار دهند مانند زنجیری به هم وصل شده اند ویک رشته را بوجود آورده به آن کوه ها چه می گویند ؟

معلم حال هر گروه فعالیت خود را در محل فعالیتها قرار دهند

بچه ها : رشته کوه

معلم : آیا بچه ها همه کوهها به یک اندازه اند ؟

معلم : بله بچه ها همه کوه ها به یک اندازه نیستند و آیا همه جا صاف است ؟

معلم : همه جا بلند است ؟

معلم بچه ها به بلندی ها و پستی های زمین ناهمواری می گو یند

و درس امروز ما در مورد ناهمواریهای ایران است

بچه ها : خیر

بچه ها : خیر

بچه ها : خیر

فعالیت شماره 2 در ارائه درس جدید

معلم : بچه ها هر گروه هر کدام یک نقشه ایران را بر دارید .

معلم : بچه ها با توجه به نقشه دو رشته کوه در ایران می بینید آن رشته کوهها را رنگ قهوه ای بزنید و جایی که کوه ندارد را زرد کنید.

معلم : بچه ها رشته کوهی که در شمال قرار دارد اسم آن البرز است .

معلم : بچه ها رشته کوهی که در غرب و جنوب غربی وجود دارد اسم آن زاگرس است .

بلندترین قله ایران بچه ها سال گذشته خواندید اسم آن چه بود .بله بچه ها دماوند در رشته کوه البرز قرار دارد.

بچه ها در این فعالیت رشته  کوههای ایران را رنگ کرده و طبق نقشه نواحی که کوه کمتر دارد را زرد می کنند .

بچه ها در کنار رشته کوه البرز اسم آن را می نویسند .

بچه ها در کنار رشته کوه زاگرس اسم آن را می نویسند.

بچه ها : دماوند

بچه ها با توجه به بلندی آن را پیدا کرده و اسم آن را می نویسند.

 

 

 

معلم : بچه ها حالابه رشته کوه زاگرس نگاه کنید .

قله های بلند این رشته کوه را که مشخص شده نگاه کنید .

بچه ها چهار کوه بلند رشته کوه زاگرس یعنی سهندو سبلان در شمال و دنا و زردکوه در جنوب را مشخص کنندو اسم آنها را بنویسند.

     

 

فعالیت شماره 3

معلم : بچه ها هر گروه دو تصویر را با هم مقایسه کنند .

معلم : حالا بچه ها به نظر شما منزل شما در کدام نقطه می باشد زندگی راحت تری خواهید داشت .

معلم : محمد آیا اگر خانه شما در بالای کوه آن کوه بود چه مشکلاتی داشتی ؟

ممعلم : آفرین مهدی تو بگو به نظر شما چه مشکلی دیگر وجود دارد؟ .

منعلم : یونس شما چه نظری دارید؟

نظرات گروه ها جمع آوری شده و سرگروه ها آن را ارائه بدهند .

بچه ها با مقایسه تصاویر زندگی در بالای کوه و زندگی در پایین کوه با ارائه دلایل خود به این نتیجه برسند که :

محمد :آقا ما نمی توانستیم به راحتی وسایل خود را به آن بالا ببریم.

مهدی : من فکر کنم که هوای بالای کوه خیلی سرد است پس در نتیجه مصرف انرژی در آن جا زیاد است .

یونس: من فکر کنم که پیدا کردن آب یا آوردن آب به بالای کوه سخت است ولی در کوه پایه ها آب چشمه ها و رودها زیادتر است .

 

فعالیت 4  ارزشیابی تکوینی

معلم : بچه ها با توجه به مطالبی که در این جلسه بیان شد .

1-   بلندی و پ=ستی زمین در همه جا یکسان ..............؟

2-   به پستی ها و بلندی های زمین ................؟

3-   به بلندترین جای کوه ................؟.

4-   به سرازیری تند کوه ..................

5-   آرزو کوه پایه ها چه بود ؟

6-   فریده در نقشه ایران کوه ها وبلندی ها را به چه رنگی نشان می دهند؟

7-   هایده تو بگو رشته کوه شمال ایران چه نام دارد؟

8-   بچه ها حالا بگویید بلندترین قله ایران چه نام دارد؟

9-   محمد قله دماوند چند متر ارتفاع دارد ؟

10-                       زردکوه و دنا در کدام رشته کوه قرار دارد؟

 

بچه ها: نیست

بچه ها : ناهمواری می گویند

 

بچه ها : قله کوه می گویند

.

مهدی:دامنه کوه می گویند

آرزو : به زمینهای پایه کوه هم کوهپایه می گویند

 

فریده: به رنگ قهوه ای

 

 

هایده : البرز

بچه ها : قله دماوند

 

محمد : 5610 متر

 

بچه ها : رشته کوه زاگرس

 

فعالیت مکمل و فوق برنامه   ( فعالیت 5)

به هر کدام از دانش آموزان یک برگه که در مورد جمع آوری اطلاعات از کوه های اطراف و زمینهای پست و همچنین محل زندگی دانش آموزان و چگونگی دسترسی به آب است داده میشود تا درمورد آن تحقیق کنند.

فعالیت های دانش آموزان

نقاشی از کوه های محل زندگی خود که منزل شما دیده می شود رود و هرچه که می بینید و اسم آنها را بنویسید.

 

 

جمع بندی

 

معلم :خوب آفرین بچه ها در این جلسه یاد گرفتیم که کشور ما ایران دارای پستی وبلندیهای زیادی است که به آن ناهمواری می گویند.همچنین قسمت های مختلف یک کوه که شامل قله دامنه کوهپایه است ونیز رشته کوه های ایران که شامل البرز وزاگرس است وبلندترین قله های ایران رانیز شناختیم ودودشت بزرگ ایران یعنی لوت وکویر که درآن ها کشاورزی وجود ندارد را شناختیم .خوب بچه ها اگر سوالی نداریددرس این جلسه نیز به پایان رسید والسلام علیکم ورحمه الله  وبرکاته