مدیریت آموزشی
خود رهبري و مديريت
مخاطب كليه مديران ابتدايي منطقه
هدف آشنايي مديران با مهارتهاي مديران
تاريخچه مديريت
مكتب مديريت علمي
مديريت روابط انساني
نظريه سيستمي
مديريت اقتضا
خود راهبردي يا مديريت بر خويشتن
مقدمه : مديران در هر سازماني نقش اساسي دارند و در آموزش و پرورش اين نقش حساستر و حائز اهميت بيشتري است ، «مدير مدرسه مانند كارگردان سينما است كه در امر موفقيت آموزشگاه مسئوليت بيشتري دارد»
(شعاري نژاد 1375)
با اين وجود مديريت آموزشي در جامعه ما از جايگاه مطلوبي برخوردار نيست هنوز مديريت آموزشي به فقر علمي مبتلا است و در بسياري از موارد مديران مؤسسههاي آموزشي فاقد ديد علمي هستند . (سيد عباس زاده 1382)
مطالعات تطبيقي نظامهاي اموزشي در كشورهاي گوناگون گوياي اين مطلب است كه تحول در امر مديريت آموزش و پرورش در سه مرحله روي ميدهد:
1 ـ مرحله بايدها
2 ـ مرحله پرداختن به مسائل انساني
3 ـ مرحله پرداختن به كل نظام
كه در حال حاضر آموزش و پرورش كشور ما ، در مرحله نخست قرار دارد زيرا ملاك عمدهي مديريت
بايدهاي اداري است در مرحله دوم ضعف بسيار مشاهدهميشود بنابراين شايد بتوان چنين اظهار نظر كرد كه يكي از راههايي كه انتقال به مرحله دوم و سوم مديريت آموزشي را تسريع و تسهيل ميكند توجه به «خودراهبرديـ در مديران است.
الف) مفهوم خود راهبردي
(گود1997) خود راهبردي را عبارت از تلاش فرد در بكارگيري دانش،تجربهها و قضاوت شخصي به عنوان مبنايي براي هدايت خويشتن در زندگي حرفهاي و شخصي ميداند.
(كوان1997) خود راهبردي را عبارت از عمل و اعتقاد به پذيرش مسئوليت در رفتار فردي ، براي بكارگيري قضاوت ، توانايي و منابع خود و ديگران براي حل مسائل و استفاده از فرصتهاي موجود در زندگي شخصي و شغلي ميداند . در اين نظريه بيشتر اين مفهوم مورد نظر است كه : اداره كردن خود به همان اندازه مشكل است كه اداره كردن ديگران و شايد مديريت بر خود دشوارتر باشد و اولين گام در جهت اداره مؤثرتر ديگران خود مديريتي ميباشد
ب) ويژگيهاي مدير خود راهبر
1 ـ مدير خود راهبر كلي نگر است
2 ـ كارها را با نظم وترتيب به موقع انجام ميدهد
3 ـ قبل از شروع كار هدف را مشخص ميكند