ریاضی پایه اول
به نام خدا نام درس: شمارش 1تا5 شماره صفحه:2 اهداف آموزشي: 1-شمارش اشیاء تا 5 2-به کار گیری مفهوم شمارش در محیط پیرامون 3-برقراری ارتباط کلامی رديف فعاليت هاي ياددهي يا دگيري روش تدريس رسانه/ابزار محيط آموزشي ارزشيابي زمان 1 2 3 4 - از دانشآموزان بخواهيددرهر گروه اشياء محيط اطرافشان را بشمارند و بگويند. به عنوان نمونه تعداد قاب عكسهاي روي ديوار، ميتوانيد از ابزارهايي نظير چینه يا ميله آموزشي يا كيسه رياضي براي شمارش تا 5 استفاده كنيد. - از دانشآموزان بخواهيد به صفحه اول برگردند. از آنها بخواهيد تعداد بشقابها، قاشق و چنگالها و ... روي ميز، اعضاي خانواده و ... كه تعدادشان تا 5 تا است را درگروه بشمارند و بگويند. - از دانشآموزان بخواهيد ماهيها و لاكپشتها و خرچنگها و ... كه تعدادشان مثل هم را بشمارند. در اينجا از واژههاي بالا / پايين، چپ / راست، قبل / بعد، اول / دوم، جلو / عقب، جلو / پشت، اول / آخر در قالبهاي متفاوت نظير داستان، قصه، شعر و ... استفاده كنيد - توجه داشته باشيد بچه هاي تصويري:كل تصوير را ببينند وفايده دريا واجزاي آن را بگويند . بچه هاي كلامي : اجزاي تصوير را نام ببرند مثل سمتها و جهتها و... - سپس به تم اصلي بازگشته ومفاهيم مورد نظر را در آن توسط متربيان مرور ميكنيم . تكليف: نقاشي از وسايل آشپز خانه به تعداد 1، 2 ،3، 4، 5 بكشد . در مورد 2كار خوبي كه درطول روز انجام داده فكر كرده وصحبت كند . پرسش وپاسخ كار گروهي داستانسازي اشيا محيط چینه ميله آموزشي اشياكيسه رياضي كتاب تصوير تم 1 كتاب كتاب تصوير تم 1 كلاس حياط مدرسه ارزشيابي ورودي براي شمارش اعداد كمتر از 5 ارزشيابي عملكردي ارزشيابي عملكردي ارزشيابي پاياني اهداف ضمني: 1-نام بردن3نعمت خد ا 2-4كار خوب را كه انجام داده نام ببرد 3-به اهميت شمارش در زندگي پي ببرد به نام خدا نام درس: تم1 شماره صفحه:1 اهداف آموزشي:آشنایی با مفاهیم بالا-پایین-چپ وراست-ردیف وستون-قبل وبعد-اول –دوم وسوم-1.2.3-اول-آخر اشکال مسطح- مهارتی:بکاربردن مفاهیم فوق در منزل-پرورش مهارت برقراری ارتباط-درست صحبت کردن-تمرکز افکار-ادب در خانواده ها-یادگیری مهارتهای لازم در زندگی فردی-پوست گرفتن میوه-درست کردن لقمه-صبحانه خوردن-آدرس دادن رديف فعاليت هاي ياددهي يا دگيري روش تدريس رسانه/ابزار محيط آموزشي ارزشيابي زمان * از دانشآموزان بخواهيد اشياء محيط اطرافشان را بشمارند و بگويند. به عنوان نمونه تعداد قاب عكسهاي روي ديوار، ميتوانيد از ابزارهايي نظير چینه يا ميله آموزشي كه بعداً استفاده ميكنيد براي شمارش تا 5 استفاده كنيد. پرسشهایی در مورد عکس آشپزخانه با مطرح کردن هدفهای آموزشی داستانی را مطرح کرده وقسمتهایی را خالی می گذاریم واز بچه ها میخواهیم با دقت در شکل داستان را کامل کنند از بچه ها میخواهیم داستان را با اضافه کردن قسمتهایی متفاوت تر وکامل تر نمایندوهمواره مفاهیم موردنظر را تاکید کرد حالا به هر کدام از گروهها (کلامی-تصویری-دست ورزی)تکلیفی ارائه میدهیم کلامی:تصویر ومفاهیم را بیان میکند-تصویری : مفاهیم مورد نظر را در قالب نقاشی وتصاویر نشان بدهد-دست ورزی :به صورت فعالیتهای عملی وبا وسایل مختلف نشان بدهند داستانگویی-داستان سازی خلاق پرسش وپاسخ کار در گروه کوچک لوح اول –چند عکس از منازل –سفره ا ومدل های مختلف اشیا واشکال-کتاب- کلاس حیاط ومنزل وخیابان تکمیل داستان مهارت های ریاضی پیدا کردن الگو- ارزشیابی کمی:پرسیدن مفاهیم در قالب تمرین های متفاوت وارزیابی پاسخها ارزشیابی کیفی:مدلها ی مشابه با کیفیت بالاتر بسازند یا پیدا کنندوشمارش اعدادرا در محیط های متفاوت وبصورت های مختلف نمایش بدهند نام درس: شماره صفحه:3 اهداف آموزشي: 1-شمارش اشیاء تا 5 2-آشنایی اولیه اشکال هندسی 3-سر شماری اشیاء 4-درک تفاوتها و شباهتهای اشکال هندسی 5-بیان کلامی تفاوتها و شباهتهای اشکال هندسی 6-به کار گیری رنگ در سرشماری اشیاء اهداف ضمني: رديف فعاليت هاي ياددهي يا دگيري روش تدريس رسانه/ابزار محيط آموزشي ارزشيابي زمان 1 2 3 * با حلقه یا نی وکش به صورت اشكال هندسي مندرج در صفحهي 3، بدون بيان نام اشكال خصوصيات و شباهتهاي اشكال هندسي هم اندازه را بيان نماييد. سپس از آنها بخواهيد با توجه به خصوصيات اشكال هندسي تعداد آنها را بگويند. ** برگرديد به لوحه اول، اشیاء هندسي نظير ارائه شده در صفحه 3 كه در لوحه اول مشاهده ميكند با كمك شما، يا خودش نشان داده و حداكثر تا 5 تا را بشماردو تفاوت وتشابهات اشکال را به زبان ساده بیان نمایند *** حال برگرديد به صفحه 3، از دانشآموزان بخواهيد به تعداد هر يك از شكلهاي هندسي خانه روبرو را با رنگ دلخواه بر كنندو بگویند از هر شکل چندتا دارندوفعالیتهای مشابهی در روی تابلو یا دفاتر شان انجام بدهند. در ادامه به تم آشپزخانه مراجعه کرده وبا اجرای کار آماری در جدولی که روی تابلو می کشیم یا جدولی که در یک برگه کاغذ به دانش آموزان می دهیم تکلیف:در منزل با همکاری اولیا شکلهایی شبیه به این اشکال را با نی یا چوب وکاغذ رنگی بسازد وبه کلاس ارائه دهد تفکر استقرایی انجام فعالیت گروهی فعالیت فردی وپرسش وپاسخ نی وحلقه رنگی چسب وکاغذ رنگی وبرگه جدول فعالیت کتاب –گچ-تخته -مدادرنگی کلاس-حیاط مدزسه منزل و....... شخیص رنگ وشکل وسایل(آزمون عملکرد) شمارش اعدادوچسباندن کاغذها آزمون عملکردی نام درس: الگو یابی شماره صفحه:4 اهداف آموزشي: 1-توانایی کپی برداری از یک الگوی ارائه شده 2-استفاده از ادراک کلامی جهت بیان روابط بین الگوهای ارائه شده 3-توانای ساخت الگوی متناظر با الگوی ارائه شده با استفاده از رنگ آمیزی 4- درک الگوهای محیط پیرامونی و بیان آن 5-درک ضمنی از مفهوم تناظر اهداف ضمني: رديف فعاليت هاي ياددهي يا دگيري روش تدريس رسانه/ابزار محيط آموزشي ارزشيابي زمان 1 2 3 * - از يك سري از دانشآموزان بخواهيد در يك صف بايستند بهگونهاي كه يك درميان جامدادی همراهشان داشته باشند. از دانشآموزان بپرسيد چه رابطهاي در اين صف ميبينيد. از آنها بپرسيد كه اگر يك نفر ديگر به آنها اضافه شود بايستي داراي كيف باشد يا خير.با آوردن تعدادی لیوان در کلاس وریختن آب در آنهاالگوهایی یجاد کرده ومیخواهیم بجه ها الگوها را کشف کنند - ميتوانيد با نامگذاري عدد با صف دانشآموزان الگو بسازيد و از آنها بخواهيد رابطه مربوط به اين الگو را بيان كنند. - از دانشآموزان بخواهيد يك الگو با زدن دستها(ایجاد ریتم) با يكديگر بسازند، يك نمونه را خودتان انجام دهيد. ** - از دانشآموزان بخواهيد در صفحهي اول الگوهايي را كه ميبينندمانند کاشی آشپزخانه-قفسه کتاب-و... كشف كنند و رابطهي الگوها را بيان كنند. - از دانشآموزان بخواهيد فكر كنند كه در منزل چه نوع الگوهايي را ميبينند. *** - نوارهاي كاغذي به دانشآموزان بدهيد كه در آن الگوهاي متفاوت با رنگها وجود داشته باشد و از آنها بخوهيد رابطه مربوط به الگو را بيان كنند. زرد آبي زرد آبي زرد آبي پس به آنها نوار كاغذي بدون رنگ بدهيد و از آنها بخواهيد مانند يكي از الگوها كپي كنند حال بخواهيد فعاليت اول را انجام دهند. حال دانشآموزان را يك در ميان به كساني كه كيف دارند و كيف ندارند در يك صف قرار دهيد و از آنها بخواهيد در نوار كاغذي آنهايي كه كيف دارند با يك رنگ و آنهايي كه كيف ندارند را با رنگ ديگر بكشيد و وجه مشترك الگوي ترسيم شده با الگوي صف دانشآموزان را بيان كنند. حال از دانشآموزان بخواهيد در درميان با كيف و بدون كيف بايستند. حال از آنها بخواهيد اين فعاليت را مجدداً انجام دهند، وجه مشترك الگوي ترسيم شده با الگوي مربوط به صف دانشآموزان را توضيح دهيد. حال از دانشآموزان بخواهيد فعاليت شماره 2 و شماره 3 را انجام دهند.سپس به صفحه کتاب مراجعه شود وشکلها با بچه ها به صورت فعال بررسی شود تکلیف:از دانش آموزان خواسته میشود برای جلسه بعد 3 مدل الگو پیدا کرده وبیاورند اکتشافی توضیحی پرسش وپاسخ تعدادی لیوان –آب –جامدادی-کتاب –تخته -مدادرنگی -روبان کلاس –حیاط منزل و...... پاسخ به پرسشهایی که در طول تدریس صورت میگیرد انجام فعالیتهای کلاسی(الگویابی-شمارش بیان کردن و... فراگیران را به گروههای چند نفره تقسیم کرده تا بوسیله الگو یابی برگ آزمون های خود را کامل کنند نام درس: الگو يابي شماره صفحه:5 اهداف آموزشي: 1-تشخیص دسته هایی که دارای الگو هستند یا دارای الگو نیستند 2-بیان اینکه چرا یک دسته اشیاء تشکیل الگو می دهد و یا تشکیل الگو نمی دهد 3-ساخت الگوی متناظر تشخیص داده شده 4-تشخیص اینکه یک دسته از اشیاء در محیط پیرامونی تشکیل الگو می دهند یا خیر .بیان چرایی آن و ارائه الگوی متناظر با آن 5-برقراری ارتباط بین الگو هایی که در محیط پیرامونی می بیند که رابطه آنها مثل هم است. اهداف ضمني: پرورش مهارتهاي دست ورزي( رنگ آميزي)، مهارتهاي كلامي(استدلال) ،تصويري (درك الگو ) رديف فعاليت هاي ياددهي يا دگيري روش تدريس رسانه/ابزار محيط آموزشي ارزشيابي زمان 1 2 3 4 5 - دانشآموزان را مانند قبل يك در ميان كساني كه كيف دارند و كساني كه كيف ندارند در يك رديف قرار داده و از آنها بخواهيد الگوي مربوط را بگويند. حال اين نظم را با قرار دادن دو دانشآموز كيفدار پشت سر هم، به هم بزنيد و از آنها بپرسيد آيا باز تشكيل الگوي ميدهند يا خير. - از دانش آموزان مي خواهيم درگروه به كمك وسايل كيسه رياضي دو رديف از اشيا بسازند كه يكي داراي نظم بوده وديگري الگويي نداشته باشد . وسپس الگو را توضيح دهند . - دانش آموزان صفحه 5 كتاب را حل كنند . از دانشآموزان بخواهيد الگوي انتخاب شده را استدلال كنند و سپس با رنگ دلخواه ترسيم كنند. . - به صفحه آشپزخانه برگرديد و از دانشآموزان رديفهايي كه تشكيل الگو نميدهند را بپرسيد و از آنها بخواهيد توضيح دهند كه چرا تشكيل الگو نميدهند. - تكليف: با استفاده از 2رنگ چينه يك الگو بسازد . - باتوجه به محيط زندگي خود الگوهايي رايافته ودليلش را بگويد . مكاشفه كار گروهي (آزمايش ) قياسي پرسش وپاسخ دانش آموز وكيفش وسايل كيسه رياضي كتاب مداد رنگي تصوير تم 1 كلاس محيط زندگي ارزشيابي تشخيصي ارزشيابي عملكردي ارزشيابي پاياني رديف فعاليت هاي ياددهي يا دگيري روش تدريس رسانه/ابزار محيط آموزشي ارزشيابي زمان 1 2 3 4 5 - دانشآموزان براي اينكه بتوانند توانايي مقايسه را با شمارش سريع انجام دهند ميتوانيم از نخود، لوبيا، چينه و ... همزمان استفاده كنيم. به عنوان نمونه 3 نخود، 4 لوبيا و 3 جنيه را روي ميز قرار دهيم و از دانشآموزان بخواهيم سريع بگويند كه کدام يك از نظر تعداد يكسان هستند. - حال به صفحه آشپزخانه برگرديد و از دانشآموزان پرسيده شود كه كدام يك از اشياء و يا اشكال داخل آشپزخانه از نظر تعدا يكسان هستند. - معلم به كمك فلش كارتهايي كه دارد بازي با دانش آموزان انجام ميدهد، به اين صورت كه كارتهايي را به شاگردان نشان ميدهد وگروهها تحت يك مسابقه سرعتي عددها رامي خوانند. - حال به صفحه كتاب برگشته و از دانشآموزان بخواهيد از ابزار خط كش استفاده كرده و اشكالي كه در سمت چپ مثل سمت راست هستند را به هم وصل كند. تكليف : بازي مشابه فعاليت 3 در گروه يا در منزل با اوليا انجام دهد . قياسي پرسش وپاسخ كار گروهي نمايش وسايل كيسه رياضي چينه ها تصوير تم 1 فلش كارت اعداد كتاب خط كش كلاس ارزشيابي تشخيصي ارزشيابي عملكردي ارزشيابي عملكردي ارزشيابي عملكردي ارزشيابي پاياني نام درس: شمار سريع اعداد شماره صفحه:6 اهداف آموزشي: 1-تقویت دانش آموزان در شمارش سریع اشیاء 2-درک کاردینالیتی یک مجموعه 3-استفاده از ابزار خط کش 4-به کار گیری شمارش در محیط پیرامونی 5-بالا بردن حس شنوایی دانش آمزان و توانایی تبدیل از شنیداری به کلامی و تبدیل آن به زبان ریاضی اهداف ضمني: مرور جهت راست وچپ رديف فعاليت هاي ياددهي يا دگيري روش تدريس رسانه/ابزار محيط آموزشي ارزشيابي زمان 1 2 3 * نمايش 1 را به دانشآموزان ارائه دهيد و از آنها بپرسيد اين چند تا است. سپس نمايشهاي مختلف آن را به دانشآموزان نشان دهيد و از آنها بپرسيد كه چندتا است تا دانشآموزان با نمايشهاي مختلف 1 با انگشتان دست آشنا شوند. سپس نمایش 2 را به دانشاموزان نشان دهيد و از آنها بپرسيد كه چند تا انگشت باز شده است پس از آنها بخواهيد نمايشهاي مختلف 2 را به شما نشان دهند. به همن ترتيب تا 5 پيش رويد. ** به لوحه اول برگرديد و از دانشآموزان به عنوان نمونه بپرسيد كه چندتا بشقاب روي ميز قرار دارد. سپس از آنها بخواهيد نمايشهاي مختلف آن را با انگشتان دست نمايش دهند. با توجه به گروه بندی دانش آموزان کلامی تصویری دست ورزی –و از هر گروه مدل های مختلف یک مفهوم عددی (برای کلامی با گفتن داستان کوتاه-تصویری با کشیدن شکل-دست ورزی با میله وخمیر بازی)را بخواهیم *** حال با انجام فعاليتهاي بالا، صفحه 7 براي دانشآموزان ساده خواهد شد. تکلیف:از دانش آموزان خواسته میشود مدل های مختلف الگوی یی جدید بگویند یا بکشند یا بسازند اکتشافی – پرسش وپاسخ انگشتان دست- نی نخود –لوبیا- مدادرنگی – خمیر بازی- لگوهای بازی -منبع: کتاب راهنمای معلم- فلش کارت - سی دی آموزشی- وبلاگ –برگ آزمون معلم ساخته کلاس –حیاط –منزل و.... تشخیصی:پرسش ویادآوری از مفاهیم صفحات گذشته تکوینی : پرسشهای متفاوتی که در حین تدریس پرسیده میشود تکمیلی :مراجعه به صفحه 7 و صفحه تم وجواب دادن تمرینهای کتاب ارزشیابی کیفی : دادن برگ آزمون و بررسی پاسخ ها نام درس: شماره صفحه:7 اهداف آموزشي: 1-استفاده از انگشتان دست جهت ارائه نمایشهای مختلف یک مفهوم 2-برقراری ارتباط بین نمایشهای مختلف یک مفهوم 3- برقراری ارتباط بین ادراک کلامی,تصویری و دست ورز 4-تشخیص الگو های هندسی و توانایی ادامه دادن این الگو ها اهداف ضمني:3مورد از كارهايي كه سر سفره لازم است انجام داد بيان كند -2مورد از وظايف خوددر قبال پدر ومادر راذكر كنيد-4مورد از مخلوقاتي كه خوردني هستند نام ببرد- 5نعمتي را كه در سفره استفاده ميشود وبايد برايشان خدا را شكر كنيم ذكر كند
+ نوشته شده در چهارشنبه بیست و سوم آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۲۷ ق.ظ توسط جمال خالداری
|