طراحي برنامه كلاسي در كلاس هاي چند پايه
بسمه تعالي
طراحي برنامه كلاسي در كلاس هاي چند پايه
طراحی دقیق برنامه کلاس ، اداره کلاس راآسان تر می کندوبه خاطر داشته باشیم که ما بدین سبب درکلاس حضور می یابیم که یکایک دانش آموزان را آموزش دهیم، نه آن که فقط آنها را دور هم جمع کنیم یا صرفا به دانش آموزان متوسط توجه داشته باشیم.
به منظور طراحی یک برنامه ی مناسب ،باید دانش آموزان خود رابشناسیم واز علایق وتجربیات آنان آگاه شویم وبدانیم که آنان چگونه مطا لب ومفاهیم گوناگون رایاد می گیرند.
هنگامی که محتوای برنامه ی درسی با علایق وتجربیات دانش آموزان مرتبط باشد ،امکان ارتباط ودرگیرشدن آنان با تجربیات یادگیری پیش از پیش افزایش می یابد.
درامربرنامه ریزی ، ملاحظه ودرنظر گرفتن علایق ومسائل یکایک دانش آموزان بسیار مهم است.ازطریق مشاهده وگوش دادن به سخنان دانش آموزان و بحث ومشارکت آنان به آسانی تشخیص خواهیم دادکه مثلا یکی از دانش آموزانمان به خواندن چه کتابی علاقه دارد یا آن که چه فعالیت هایی یکی از دانش آموزان رابه یادگیری درس ریاضیات مشتاق می سازد.
یکی از راه های کسب اطمینان درمورد این که برنامه درسی متنا سب با نیازهای دانش آموزان طراحی شده است ،دخالت دادن آنان در امر برنامه ریزی است.درتایید این مطلب می توان گفت که دانش آموزان سال های بالا ،کاملا توانایی دارند که فهرستی ازموضوعات مورد علاقه ی خود را درطول سال تحصیلی فراهم آورند به علاوه به جاست که در آغاز هرموضوع ،دانش آموزان سوالاتی درباره ی آن موضوع یا نکته های مربوط به آن موضوع از ما بپرسند.
درپایان هر مبحث ،از دانش آموزان بخواهید فعالیت های انجام شده رامورد اررشیابی قرار دهند.مطمئن شوید که آنان از این بحث وموضوع لذت برده اند یا نه ، کدام فعالیت ها ر ا به فعالیت های دیگر ترجیح می دهند یا کدام فعالیت ها برای آنان لذت بخش نیست وچرا ؟
اگر ما معلمان ، دانش آموزان را به همکاری ومشارکت در امر برنامه ریزی موضوعات گوناگون وجنبه های ویژه ی فعالیت های مورد علاقه آنان تشویق کنیم ، در می یابیم که آنان نسبت به یادگیری مفاهیم ومطا لب گوناگون درسی مسئولیت بیشتری احساس میکنند.
به علاوه ، به این نتیجه می رسند که به اندازه ی کافی اهمیت یافته اند.
از دیگر نتایج جنین مشارکتی ،این است که دانش آموزان برای تکمیل فعالیت های طراحی شده برانگیخته می شوند ورفتارهای توام با یاس در آنان کاهش می یابد.
منابع:
منبع مجله رشد معلم، شماره 5 رخساره فضلی
آقازاده ، محرم ، فضلي ، رخساره – راهنماي آموزش در كلاس هاي چندپايه ، تهران ، آييژ ، 13841
صمديان ، صمد – شيوه اداره و تدريس _در كلاس هاي چند پايه ، نشر جمالي ، 1385
سيد حشمت الله مرتضوي زاده ،راهنماي تدريس در كلاس هاي چند پايه ،چاپ چهارم،انتشارات عابد 1393
مقالات جمال خالداري ، مديريت كلاس هاي چند پايه ، در وبلاگ كاراموز بلاگ فا
تهيه بسته ي آموزشي براي كلاس هاي چند پايه مدرسان كلاس هاي چند پايه استان كردستان
منبع : یادگیری مشارکتی ترجمه محمد امینی ومنصور مرعشی انتشارات مدرسه
سلام